veilig fietsen

Veilig (elektrisch) fietsen? Met deze tips lukt het jong en oud

Het is 3 juni 2022 Wereldfietsdag en natuurlijk staan we daa als echt fietsland bij stil. Al van jongs af aan verplaatsen we ons op de fiets en dat kunnen we blijven doen tot op hoge leeftijd. Met de fiets blijven we in beweging en zijn we mobiel. Met de komst van de elektrische fiets is de mobiliteit alleen maar nog groter geworden. Maar als we ouderen worden kan fietsen minder makkelijk gaan en fietsen op een e-bike vraagt speciale vaardigheden. Met onderstaande tips wordt (elektrisch) fietsen weer leuk!

Nederland fietsland

Menigeen kan zich misschien de dag dat u leerde fietsen nog wel herinneren. Eerst met zijwieltjes, dan met hulp van een ouder en dan ineens: los. Op naar de vrijheid. Want fietsen is vrijheid in bewegen en mobiliteit. Nederlanders zijn echte fietsers. Ons land is er ook goed op ingericht met talloze fietspaden en -routes. Het is het ideale vervoersmiddel om even een boodschap mee te doen of tochtje door de natuur mee te maken. Zo blijven we ook in beweging.

Goede beweging

Fietsen kunnen we tot op hoge leeftijd. Het voordeel van fietsen is dat het in verhouding weinig belastend is voor de gewrichten en de spieren soepel houdt. Maar als we ouder worden, verandert onze mobiliteit en reactievermogen. We worden wat strammer en kunnen knieën en heupen soms minder goed bewegen. Ook het reactievermogen wordt soms wat trager en het evenwicht minder. Toch is dat geen enkele reden om niet meer op de fiets te stappen. In tegendeel, bewegen is altijd goed. Het vraagt alleen wat aanpassingen op de manier waarop u fietst.

Opstappen

Kunt u minder makkelijk de fiets opstappen? Kijk dan eens of een fiets met een lage instap iets voor u is. Dat geldt ook voor mannen. Ook voor hen is een fiets met lage instap ideaal. Geen stang meer.

Pas uw zadelhoogte aan

Om goed en ontspannen te kunnen fietsen is de juiste zadelhoogte van groot belang. De beste hoogte is dat als u fiets, trapt, u uw benen net niet kunt strekken en u net met de tenen bij de grond kunt komen. Iets lager mag ook, dan kunt u helemaal met de voeten bij de grond. Dan is het wel iets zwaarder om te trappen, maar dan zou u het verzet, de versnelling, hierop aan kunnen passen. Een laag zadel kan namelijk ook helpen bij het op- en afstappen.

Hulp bij achterom kijken

Heeft u moeite om goed achterom te kijken? Dan kunt u een achteruitkijkspiegel op het stuur monteren. Het is druk op de fietspaden en als u een kruispunt nadert waar u moet afslaan, dan is het fijn om in de spiegel al te kunnen zien wat er achter u gebeurt. Zorg wel dat u het juiste formaat neemt voor een goed overzicht.

De e-bike

Wie inmiddels is overgestapt naar de e-bike doet er goed aan om toch wat handige regels in acht te nemen. Fietsen op een e-bike gaat sneller en vraagt op sommige vlakken een andere manier van fietsen en anticiperen in het verkeer. Zo is het goed om eerder te remmen bij het benaderen van een kruising of stoplicht. Schakel terug als u stilstaat, dan glipt de fiets niet onder u vandaan zodra u weer opstapt. En kijken goed uit met automobilisten. E-bikes zien er uit als gewone fietsen. Voor een automobilist is het daardoor niet altijd even goed in te schatten hoe hard de fiets gaat. Dus ook al heeft u voorrang, zoek oogcontact met de bestuurder en rem af bij oversteken. En ook al is het niet verplicht, overweeg een helm te dragen. Mocht u ten val komen, dan is uw hoofd beter beschermd. In onderstaande video geeft Veilig Verkeer Nederland meer tips.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Aangepaste fietsen

Gaat het fietsen op een gewone tweewieler niet meer, dan zijn er voldoende alternatieven. Want kunt bijvoorbeeld door een knie- of heupprothese uw been niet goed meer buigen, dan is er een excentrisch pedaalarm die u daarbij kan helpen. Of kunt u door evenwichtsproblemen niet meer op 2 wielen rijden? Dan is een driewielfiets misschien iets voor u. Deze fietsen worden steeds verder ontwikkeld en zijn in verschillende uitvoeringen te krijgen. Er zijn dus alternatieven als het fietsen op de gewone fiets niet meer gaat. Mogelijk krijgt u hier zelfs vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) een vergoeding voor. Vraag dit na bij uw gemeente.

Doortrappen

Krijgt u meer moeite met fietsen, maar wilt u het wel graag blijven doen. Vraag dan eens een fysiotherapeut om hulp. Zij kunnen u gerichte oefeningen geven om bijvoorbeeld uw evenwicht te verbeteren. Op de website doortrappen.nl staan tal van tips om veilig te kunnen fietsen. De site is verbonden aan het initiatief Doortrappen. Dit is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, Fietersbond, BOVAG, VeiligheidNL en nog vele anderen. Samen willen zij er voor zorgen dat ouderen zo lang en veilig mogelijk kunnen blijven fietsen. U vindt er naast tips ook fietsroutes, fietsoefeningen en -verhalen.

De MAX! besteedt op 2 juni 2022 aandacht aan Wereld Fietsdag. Zij spreken met een luisteraar die een sticker heeft ontwikkeld voor slecht horende fietsers.

Lees ook: Fietsen bij warmte of tropische hitte: wel en niet doenZadelpijn voorkomen, met deze tips verlaagt u druk en pijn tijdens het fietsenFietsen in coronatijd, welke etiquette geldt er op het fietspad?Snelle e-bike vraagt om aangepast fietsgedrag: test uw kennis met online cursusTips om de conditie van uw fietsaccu te verbeteren en de levensduur te verlengen

(Bron: Veilig Verkeer Nederland, Doortrappen, archief)

Geef een reactie

Reacties (8)

    acwg says:

    Heel goed dat jullie hier aandacht aan besteden. Ik mis één belangrijk advies: een fietshelm. Die is , vooral op een elektrische fiets, heel belangrijk voor extra veiligheid.

      MAX Vandaag says:

      Beste acwg,

      Bedankt voor uw reactie. Hij hebben uw suggestie opgenomen in het artikel.

      Met vriendelijke groeten,
      Redactie MAX Vandaag

      haydee says:

      ik doe liever geen helm op omdat dat zwaar en lelijk is en mijn mooie haar gaat in de war .
      als een fietser valt brengt hij meestal alleen zichzelf letsel toe.
      dus fijn als je zélf mag bepalen als je dat wil of niet.

      geem2 says:

      Dus omdat andere weigeren op te letten moet ik een fietshelm dragen, beter andere bestuurders fietsers en automobilisten beter opletten tijdens het rijden, rijden en mobiel blijft een slechte combinatie.

      geem2 says:

      Wisten jullie dat de ecologische voetafdruk van electrische fiets en auto erg hoog is. Denk eens aan al die accu’s die straks vernietigd moeten worden wordt net als asbest verhaal een grtoot probleem maar daar mag niet over gesproken worden. Dus ik rijd niet electrisch en auto op benzine is een lagere ecologsche voetafdruk als je al weet wat dat inhoud. Het is de negative invloed zoals milieubezwarende stoffen van een product op de omgeving en die moet je niet onderscheiden dus ook milieubezwarende stoffen tijdens de produktie en later afvoeren tellen mee.

    hlegierse says:

    Waarom de E- bike niet begrenzen op bv.20 km/h.
    Dit verhoogt ook het fietsplezier en veiligheid van de niet E-bikers.

    geem2 says:

    Om te beginnnen ,houd je aan de regels, rijdt niet te hard en zorg dat de jongere moeten beseffen eigenliik iedereen mobieltje en fietsen blijft riskant ik kan er over meepraten ben ooit op die manier door iemand die mobiel belangrijker vond als opletten aangereden heb er maanden last van gehad. Ben tegen fietshelmplicht maar iedereen moet het zelf weten eigen verantwoording, dus geen helmplicht omdat anderen weigeren op te letten.

    Hanneke60 says:

    Toen ik een elektrische fiets kocht heb ik gelijk een helm aangeschaft of hij nu lelijk is of niet, het geeft mij wel een stukje veiligheid als ik val dan heb ik mijn hoofd tenminste beschermd. ga bij de eerstvolgende servicebeurt mijn fiets laten begrenzen tot 25 kilometer dat vindt ik veel veiliger
    Haydee zegt dat een helm zwaar is, maar je hebt ook lichtere helmen, en mijn haar wordt platgedrukt maar dat weegt niet op tegen letsel die ik aan mijn hoofd krijg