Auto hittebestendig

Zo is uw auto hittebestendig en gaat u voorbereid op weg

Met de tropische temperaturen van de afgelopen tijd, heeft ook de auto het zwaar te verduren. Nu kan een gemiddelde nieuwe auto wel wat hitte verdragen, maar de banden, lak en het interieur hebben behoorlijk te lijden onder deze temperaturen. Waar moet u op letten en nog een paar feitjes over auto’s en hitte. 

Hittebestendig

Voor een nieuwe auto de fabriek verlaat, is hij uitvoerig getest. Ook of hij hitte kan verdragen. De auto moet immers kunnen rijden en functioneren op alle plekken op de wereld, ook de warmste. Van nieuwe auto’s zal daarom de lak niet snel aangetast worden door de warmte en smelt de lijm niet onder tropische temperaturen. Had men vroeger nog wel eens last van een kokende motor, dat is met nieuwere auto’s nog maar zelden het geval. Ook de kwaliteit van de banden is de afgelopen jaren verbeterd, waardoor een klapband door het hete asfalt ook nauwelijks meer voorkomt. Toch kan de hitte wel invloed hebben op de auto.

Uitgedroogde banden

Mede door de coronacrisis is menig auto de afgelopen tijd minder gebruikt. Niet gebruikte auto’s betekent vaak droge banden. En vooral dat kan er alsnog voor zorgen dat banden toch uitdrogen en slijten. Daarnaast kan jarenlange blootstelling aan UV-stralen en hitte de banden uiteindelijk ook uitdrogen. De oliën in de band droogt uit en daardoor wordt de band kwetsbaar en gevoelig voor scheuren. Er is zelfs een term voor ‘doorgrot’. Overigens slijten zomerbanden even snel als andere banden bij hoge temperaturen. Dus controleer regelmatig de bandenspanning of vraag uw garagehouder dat te doen. Dat kan een klapband voorkomen.

Zuinig op de lak

De lak van de auto kan wel een stootje hebben. Die is in de fabriek uitvoerig getest en bezwijkt niet onder extreme temperaturen. Wat wel erg schadelijk voor de lak kan zijn is vogelpoep en zeker als dit door de zon in de lak wordt gebrand. Het is dus belangrijk de vogelpoep zo snel mogelijk te verwijderen. Let op: ga niet wrijven! In de uitwerpselen van vogels kunnen ook steentjes zitten. Voor u het weet heeft u dan krassen in de lak. Maak de plek eerst week met water en spoel het eraf. Daarna kunt u het voorzichtig met een doek droogmaken.

Airco aan

Heeft de auto een tijdje in de zon gestaan en stapt u in, doe dan eerst alle ramen naar beneden zodat de warmte eruit kan. Zet de airco aan en doe zodra het kan de ramen weer dicht. Rijden met het raam open kost meer brandstof. Daarnaast zorgt de airco dat de temperatuur in de auto daalt en u frisser achter het stuur zit. Zorg dat het verschil met de buitentemperatuur niet te hoog is (ongeveer 6 graden), anders is het verschil te groot wanneer u uitstapt. Van grote verschillen kunt u hoofdpijn of ander klachten krijgen. Overigens wordt u niet ziek van de airco, hooguit als u al iets onder de leden heeft. Wel is het goed om regelmatig de filters te controleren en eventueel te laten vervangen. Niet goed functionerende filters kunnen pollen en ander ziekteverwekkers de auto in blazen.

Leg met hoge temperaturen eventueel een handdoek of zonnescherm voor uw vooruit. Op deze manier kunt u bij terugkomst uw stuur nog vastpakken en voorkomt u dat lederen bekleding uitdroogt. Dat geldt ook voor de zijramen. Hang daar zo mogelijk ook een zonnescherm of doek voor.

Ga voorbereid op pad

Gaat u de weg op met hoge temperaturen, bereid u dan in ieder geval goed voor. Kijk voor u vertrekt of er ergens files staan en neem voldoende drinkwater mee. De ANWB geeft nog als tip om voor de zekerheid een paraplu in de auto te leggen. Mocht u onverhoopt toch pech krijgen of stil komen te staan, dan kunt u zich buiten tegen de felle zon beschermen. Hulpdiensten zijn op deze dagen extra snel ter plaatse om te voorkomen dat u te lang in de warmte langs de weg staat.

Lees ook: Zo houdt u de hitte uit de autoAirco in de auto: zo gebruikt u die optimaalAutorijden in de warmte? Neem water mee!Niet voltanken bij warm weer: wat is daar van waar?

(Bron: AD, ANWB)

Geef een reactie