corona

Corona en uw vakantiehoofdbrekens

Ze blijven maar binnenstromen tijdens ons spreekuur: u kampt met legio vragen over vakantieboekingen, kleurcodes, annuleringen en vouchers. De meest gestelde vragen lichten we er voor u uit.

Ik zit in een kwetsbare doelgroep en wil mijn reis kosteloos annuleren omdat het gevaarlijk voor me is. Kan dat?

Nee, helaas kan dat niet. We hebben verschillende deskundigen mee laten kijken naar het artikel in de wet dat zegt dat je wegens onvoorziene omstandigheden van je overeenkomst af zou moeten kunnen. Corona is weliswaar onvoorzien, maar rechters zijn heel streng in het ‘openbreken’ van een contract. Het feit dat de reis kan doorgaan, maar u als kwetsbare doelgroep daar geen gebruik van wilt maken, ligt niet in de risicosfeer van de reisorganisatie. De kosten zijn dan voor uzelf.

Ik kies ervoor om te annuleren. Ik heb geboekt bij een ANVR-reisbureau en nu zijn er aanvullende voorwaarden van toepassing, waardoor ik veel meer moet betalen voor het annuleren dan de ANVR-voorwaarden stellen. Kan dat zomaar?

Ja, dan kan. Reisorganisaties mogen andere voorwaarden hanteren voor het annuleren. Het blijkt echter, nu er meer dan ooit wordt geannuleerd, dat die voorwaarden niet altijd even helder zijn. Vóór de boeking moest voor u duidelijk zijn wat de annuleringsvoorwaarden zijn. Ook moeten die genoemd zijn (mag via een duidelijke link) in de boekingsbevestiging. Blijken de voorwaarden nu onduidelijk te zijn, dan kunt u zich op het standpunt stellen dat het niet duidelijk was en dat daarom de (voordeliger) voorwaarden van de ANVR gelden.

De reisorganisatie wil niet annuleren totdat ik akkoord ben met de (hoge) annuleringskosten.

De datum waarop u stelt dat u annuleert is de annuleringsdatum. Zorg ervoor dat u die datum op papier heeft. Een dag later annuleren kan u veel geld kosten, omdat de staffel dan omhoog gaat. Kijk dus goed in de voorwaarden op welke dag de kosten hoger worden. Wordt u er toch zenuwachtig van, dan kunt u ervoor kiezen om onder protest te betalen. Overweeg dat wel goed, want bij een eventueel faillissement bent u het geld kwijt!

Ik ga op vakantie naar een geel gebied. Wat als het gebied oranje wordt als ik daar ben?

Deze situatie doet zich vaker voor; zo ging opeens Lissabon op oranje en ook delen van Spanje. Heeft u een pakketreis geboekt, dan zal de reisorganisatie u repatriëren als dat nodig is. Heeft u een los ticket plus accommodatie, dan adviseert de overheid om zo snel mogelijk terug te komen. Omdat u dan afhankelijk bent van losse vluchten, is het handig om voldoende geld of een creditcard tot uw beschikking te hebben. We hebben bij het uitbreken van corona gezien dat het veel geld kan kosten om terug te komen. Vluchten werden telkens geannuleerd waardoor reizigers nieuwe vluchten moesten boeken. Gaat u nog op reis, dan is een pakketreis een veiliger keuze.

Als ik in het vakantieland corona krijg of in quarantaine moet, wie neemt dan de kosten voor zijn rekening?

In principe bent u zelf verantwoordelijk. Wordt u ziek in het land van bestemming, dan dekt uw ziektekostenverzekering de kosten volgens Nederlandse maatstaven. Zorg dus dat u niet in een privékliniek terechtkomt of zoek een aanvullende verzekering die dit dekt. Bovendien moet u bij terugkomst uit een oranje land in Nederland 2 weken in quarantaine. Overleg voor u weggaat met uw werkgever wie die kosten eventueel voor zijn rekening neemt. Inmiddels zijn er wel reis- en annuleringsverzekeringen die bepaalde corona-gerelateerde kosten dekken. Zoek dat goed uit voordat u gaat!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

    FBardello says:

    Ik merk dat bijvoorbeeld ABN AMRO geen dekking geeft op de reisverzekering als je in geel gebied bent wat plots tot oranje wordt gebombardeerd. Geen dekking, ook al heeft de schade niets met corona te maken. Dus ook een camera die stuk gaat, geen dekking als het gebied oranje is. Althans dat vertelt een medewerker van ABN AMRO mij (en haar manager). Mij lijkt het vreemd, maar goed. Gek genoeg geldt het niet voor hun pechhulp buitenland. Wat het nog vreemder maakt.