Naar cookieinstellingen
Duur 13:36
Gepubliceerd op 27 juli 2020

Geen contact met de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen

Vlucht geannuleerd, maar krijgt u maar geen contact met de luchtvaartmaatschappij over de restitutie van uw reissom of de voucher die u heeft geaccepteerd? U bent helaas niet de enige. In deze situatie kunt u eigenlijk maar 1 ding doen: melding doen bij de inspectie voor de luchtvaart.

Voucher of geld terug

Sinds het begin van de coronacrisis zijn er wereldwijd ontelbaar veel vliegreizen geannuleerd. Als de luchtvaartmaatschappij annuleert hebben reizigers recht op geld terug. Ook kunnen mensen ervoor kiezen om een voucher te accepteren, waardoor zij de reis op een ander, coronavrij moment alsnog kunnen maken.

Geen contact

Prima systeem op papier, maar in de praktijk werkt het niet vlekkeloos. Veel reizigers moeten erg lang op hun voucher of geld wachten en krijgen bovendien geen contact met de luchtvaartmaatschappij als zij hen benaderen. Soms duurt dit maandenlang, terwijl de wettelijk vastgesteld termijn voor het terugbetalen van de reissom 7 dagen is.

Klacht indienen

Een concrete oplossing voor dit communicatieprobleem met de luchtvaartmaatschappijen is er nog niet, maar gedupeerde reizigers kunnen wel íets doen.

De luchtvaartbranche in ons land wordt gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als u een klacht heeft over een luchtvaartmaatschappij kunt u deze hier indienen. U kunt hier dus ook terecht als u al lang wacht op uw geld of voucher en geen contact krijgt met de luchtvaartmaatschappij.

Weet dat de ILT niet direct aan de slag gaat met uw klacht, maar dat ze deze verzamelen. Als zij veel dezelfde klachten over hetzelfde bedrijf binnen krijgen, gaat de ILT aan de slag en starten zij een onderzoek. Inmiddels heeft de toezichthouder het coronabeleid van 10 binnen- en buitenlandse airliners onder de loep genomen. Onder hen ook KLM, Corendon, Transavia en TUI. Deze Nederlandse bedrijven zijn aangesproken op het feit dat zij klanten niet de mogelijkheid tot geld terug zouden bieden na een annulering. Ook is er gesproken over de achterstallige terugbetalingen waarmee luchtvaartmaatschappijen kampen. Momenteel worden hier nog gesprekken over gevoerd zodat er toegewerkt kan worden naar een “redelijke terugbetalingstermijn”, aldus het ITL in eigen berichtgeving.

MAX vakantieman

Op 27 juli 2020 is MAX Ombudsman Jeanine Janssen te gast in MAX vakantieman om te praten over dit onderwerp. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.

(Bron: redactie MAX vakantieman, Jeanine Janssen, ANP)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Christina Anna says:

    Ik snap niet dat de vakantieman niks bereikt bij Transavia. Ik vond Jeanine altijd een kundige vrouw, maar nu komt ze elke week niet verder dan te zeggen dat het niet netjes is van Transavia hoe ze met klanten omgaan. Dat weet onderhand heel Nederland wel. Ze kan dus net als wij ook niks voor elkaar krijgen. Ik wacht al sinds 24 april op een voucher, zouden samen met gezin dochter naar Griekenland, zij hebben wel voucher en al geboekt voor september, wij nog niks ontvangen dus waarschijnlijk kunnen we niet samen weg.
    De aanwezigheid va Jeanine bij max vakantieman is zonde van het geld, als ze alleen maar meldt dat het onacceptabel is en er verder niks mee doet.

    san en von says:

    Ik heb hier een vraag over. Wij hebben vorig jaar een vlucht geboekt richting Engeland via Cheaptickets met Easy Jet. De trip zou in mei plaatsvinden. Wegens Corona is dus alles geannuleerd echter er is nog steeds niet over gegaan tot het betalen van de totale reissom. Via Easy Jet hadden we te horen gekregen dat zij wilden overgaan tot het betalen van de reissom maar dat zij niet zeker wisten of Cheap Tickets het hele bedrag zou overmaken naar ons. Hiermee begon de ellende. Geen telefoonnummer van Cheaptickets te vinden. Gemaild – geen antwoord. Weer gemaild – geen antwoord. Op gegeven moment een standaard mail waaruit bleek dat zij onze mails niet gelezen hadden. (we waren inmiddels 5 mails en 3 meldingen op social media verder). Na een stevig antwoord op de nietszeggende mail kregen we op 24 juli eindelijk een antwoord. We moesten een formulier invullen bij Easy Jet met een speciaal mailadres wat door Cheaptickets was gecreëerd. Cheaptickets kon nl niet zelf overgaan tot het regelen van de terugbetaling. Zo gezegd zo gedaan.
    Na lang wachten komt op 29 september minder dan 1/3 van de reissom via Cheaptickets terug op onze rekening. Geen mail – geen info – enkel een melding van onze creditcard maatschappij.
    We zijn nu een maand verder en we hebben nog steeds niet ons hele bedrag terug gekregen. Maar ook geen enkel teken vanuit Cheaptickets. Moet ik nou ook weer contact opnemen met Easy Jet wat er aan de hand is. Het is echt belachelijk.

    wat nu????

    met vriendelijke groet,
    Sander en Yvon

      MAX Vandaag says:

      Beste san en von, bedankt voor uw reactie. In het artikel beschrijven we dat u eventueel nog een klacht kunt indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT): https://tijdelijk.ilent.nl/contact/melden/index.aspx Het is wel zo dat zij er pas mee aan de slag gaan als zij meerdere meldingen over hetzelfde bedrijf binnen krijgen. MAX leden kunnen daarnaast juridisch advies inwinnen via MAX Ombudsman: op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief).

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.